Animatu zaitez nirekin Jolastera!

miércoles, 5 de octubre de 2011

Sexismo hutsa

Haurra amaren barruan dagoen momentutik, sexua jakin nahian ibiltzen gara.

“Zein da bere sexua?”

“Mutila ala neska da?”

“Neska bada... nola deituko diozue?”

“Eta mutila bada...?”

Eta jaiotzen denean, sexua ere agertzen da. Arropan batez ere, nesken arropen kolorea arrosa eta mutilena aldiz, urdina. Erregaluetan ere, sehaskako haurtxoari kutsu sexistako jostailuak oparitzen diete.


Haurtzaroan, jostailu motetan eta antzinako filmetan (adibidez: Disney filmak) ere agertzen da sexismoa. Jostailuetan, neskei panpinak, etxetxoa, apaintzekoak... ematen diete, hau da, erakargarriak eta etxekoandre onak izateko jostailuak. Mutilei aldiz; autoak, itsasontziak, tankeak, pilota... ematen diete. Hots, mutikoei jostailu beliko eta bortitzagoak jasotzen dituzte, beti borrokarako prest dauden indartsuen eta agresiboen estereotipoa adierazten dutena..

Baina sexismo kontu hau... helduen, gizartearen eta kulturaren gauza da. Umea ez du etiketa horiek aukeratzen, helduek baizik. Haurrari berdin dio arropako kolorea, jostailuak... Eta helduek gaizki jokatzen dute, haurra neska ala mutila izan, joko bat ala bestea erakutsi eta jostailu bat ala bestea eskaintzen diotenean.

Nola jakin jostailua sexista den? Sexistatzat hartzen dira generoen arteko diskriminazioa betikotzera eta areagotzera daramatenak. Badaude, halako desberdintasunik egiten ez duten jostailu batzuk. Baina jostailu horiek ez dira hain esanguratsuak haurrentzat, ez helduentzat, eta jostailu salduenen zerrendan ez dira agertzen: puzzleak, margotzeko jokoak, mozorroak, adierazpen-jokoak, hiztegia lantzekoak, galderak eta erantzunak, txotxongiloak...

Jostailuaren aukeraketa, haurraren garapena ondorioztatzen du, batez ere, garapen kognitiboan eta ikaskuntza sozialean:

Mutilak txikitatik dituzten jostailu gehienak eraikitze-beharrei lotutakoak izateak (muntagarriak, pistak, lasterketa zirkuituak, lanabesak...) ikaskuntza mekanikoa bultzaten du, eta ezkerreko hemisferioko neurona-konexioak garatzen ditu.

Neskei eskaintzen zaizkien jostailu gehienak pieza mekaniko handirik gabekoak eta balio afektibo nabarmenekoak izateak (panpinak, sukaldeko, etxeko lanetarako edo edergintzako tresnak...) oztopatu egiten dizkie ezkerreko hemisferio hori garatzeko aukerak, eta hasieratik desabantaila handia dute beren ikaskuntza kognitiboan.

ONDORIOAK: Hasieran oharkabean igarotzen den bereizketa horrek eremu sozialean duen ondorioa da sexu bakoitzak joera garbi bat hartzen duela: Gizonezkoek karrera jakin batzuk edo ikasketa teknologikoak hautatzen dituzte eta emakumezkoek ikasketa sozialak eta humanistikoak.



Hona hemen You Tuben aurkitutako abesti bat:



No hay comentarios:

Publicar un comentario

Haur-jolasak dira hasten den bizitza osoaren hazia bezalakoak, jolas horietan garatzen eta adierazten baita gizaki oro, jolas horietan erakusten baititu bere izatearen gaitasunik ederrenak eta sakonenak

Fröebel

"El ser humano no dejar de jugar porque envejece, sino que envejece, porque dejar de jugar."

“Jolaserako berez nahikoa den elementu bat da jostailua. Erabilerak soilik ematen dio jostailuari bere behin betiko izaera.”

P. BOROTAV

Jostailu gehiegi izateak fantasia izatea eragozten du eta aspergarraldia sortzen du. Hobea da urtean zehar banatzea.

Jostailuak jolasteko, ongi pasatzeko eta irudimena garatzeko balio behar dute.

GELETAN JOLASTEN